Ma-lektion 9/10
Börja med att välja spår utifrån hur väl du förstod förra veckans lektioner.
Spår 1 = Är osäker och behöver repetera en del av det vi gjorde.
Spår 2 = Förstod allt förra veckan och kan gå vidare med nya saker
SPÅR 1 (Räta linjens ekvation)
1. Titta på filmen nedan: https://www.youtube.com/watch?v=Q0YfgPYH_us
2. Digitala övningar på räta linjens ekvation. Börja med att rita upp ett koordinatsystem i din bok så blir uppgifterna lättare att lösa. Arbeta med övningarna i max 15min
3. Gå vidare till Spår 2
SPÅR 2 (Mönster och talföljder)
1. Titta på filmerna nedan:
2. Lös uppgifterna (max 5 min/länk): Fortsätt talföljden Figurer och uttryck
Skriv ned lösningen till de två uppgifterna nedan i skrivboken (OBS! Kom ihåg de två viktiga frågorna som hjälpte dig att lösa,framförallt aritmetiska, talföljder och mönster. 1. Hur mycket ökar mönstret med? 2. Hur hade figur noll sett ut?):
A)
B)
3. Fortsätt arbeta i boken
Spår 1 = Är osäker och behöver repetera en del av det vi gjorde.
Spår 2 = Förstod allt förra veckan och kan gå vidare med nya saker
SPÅR 1 (Räta linjens ekvation)
1. Titta på filmen nedan: https://www.youtube.com/watch?v=Q0YfgPYH_us
2. Digitala övningar på räta linjens ekvation. Börja med att rita upp ett koordinatsystem i din bok så blir uppgifterna lättare att lösa. Arbeta med övningarna i max 15min
3. Gå vidare till Spår 2
SPÅR 2 (Mönster och talföljder)
1. Titta på filmerna nedan:
2. Lös uppgifterna (max 5 min/länk): Fortsätt talföljden Figurer och uttryck
Skriv ned lösningen till de två uppgifterna nedan i skrivboken (OBS! Kom ihåg de två viktiga frågorna som hjälpte dig att lösa,framförallt aritmetiska, talföljder och mönster. 1. Hur mycket ökar mönstret med? 2. Hur hade figur noll sett ut?):
A)
B)
3. Fortsätt arbeta i boken